Hoe RAS met een ICT-oplossing inzet op duurzame inzetbaarheid in de schoonmaakbranche
De schoonmaak- en glazenwassersbranche staat voor een grote uitdaging: hoe houd je medewerkers duurzaam inzetbaar in fysiek zwaar werk? De Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS) zag het belang van een ICT-oplossing waarmee medewerkers hun talenten en kennis actief kunnen ontwikkelen. Maar een succesvolle implementatie vraagt meer dan alleen een goed systeem.
Leren stimuleren om inzetbaar te blijven
Binnen de branche bleek een duidelijke behoefte aan een digitale leeroplossing die het leren en ontwikkelen van medewerkers stimuleert. Door het werk vitaal en aantrekkelijk te houden, wordt voorkomen dat mensen vroegtijdig uitvallen. Tegelijkertijd vergroot persoonlijke ontwikkeling het zelfvertrouwen, de loopbaanmogelijkheden én de positie van medewerkers op de arbeidsmarkt.
RAS wilde daarom inzetten op een leeromgeving die deze ontwikkeling mogelijk maakt. Maar de centrale vraag bleef: hoe zorg je voor een systeem dat aansluit op de praktijk, actief wordt gebruikt en breed gedragen wordt binnen de sector?
Onderzoek als fundament voor ontwikkeling
Om tot een passende oplossing te komen, schakelde RAS Vista Learning Group in. Collega’s van Vista Learning Group voerden een vooronderzoek uit, dat de basis vormde voor de verdere ontwikkeling van de ICT-oplossing. Onderdeel daarvan waren onder andere:
- Stakeholdersanalyse binnen de branche
- Interviews met werknemers, werkgevers en sociale partners
- Workshops om leerbehoeften en randvoorwaarden scherp te krijgen
De algemene doelstelling – medewerkers stimuleren tot een leven lang leren – werd vertaald naar concrete leerdoelen. Die leerdoelen vormden het fundament onder het ontwerp van de ICT-tool, zodat deze optimaal aansluit op de dagelijkse praktijk en de ambities van de branche.
Vista Learning Group heeft ons begeleid met veel kennis van zaken en een aanpak die werkt. Ze hebben ons geholpen om de doelstellingen van de branche concreet te vertalen naar een ICT-oplossing die echt gebruikt gaat worden. Dankzij hun onderzoek en begeleiding weten we hoe we leren kunnen organiseren én stimuleren.”
Lilian Willekers – Senior Beleidsmedewerker RAS